הסכם ייצוא ראשון של אבוקדו מישראל ליפן

צפי לייצוא ראשון של כ- 100 טון באביב 2021

ארגון מגדלי הפירות: יבול האבוקדו יעמוד השנה על כ- 110,000 טון

נזקי השרב הביאו לאבדן של כ- 20,000 טון אבוקדו

האבוקדו נחשב לפרי הייצוא המוביל בישראל, והביקוש אליו עולה מידי שנה. כ-60% מיבול האבוקדו השנתי מיועד לייצוא ועומד היום על כ- 60,000 טון אבוקדו המיוצא בעיקר למערב ומזרח אירופה. בימים אלה נחתם לראשונה הסכם ייצוא אבוקדו מזן האס - הפופולארי ביותר בעולם, עם יפן, שאישרה את כניסת הפרי למדינה, לאחר תהליך ארוך בהובלת השירותים להגנת הצומח במשרד החקלאות ומגדלי האבוקדו בארץ. 

ראובן דור, מנהל יחסי חוץ ומנהל מחקרים סובטרופיים במו"פ צפון במכון המחקר מיגל של החברה לפיתוח הגליל ויו"ר שולחן מגדלי האבוקדו במועצת הצמחים אומר: "אנו מברכים על סיומו המוצלח של תהליך ארוך, שהביא לראשונה, את אישור ייצוא האבוקדו הישראלי ליפן, המייבאת בשנים האחרונות, כמות גבוהה של אלפי טונות אבוקדו, בעיקר ממקסיקו, צ'ילה, וניו-זילנד, לשמחתנו, כעת לראשונה גם מישראל, דבר המעיד על איכותו הגבוהה במיוחד של האבוקדו הישראלי. שלבי האישור להסכם הייצוא היו כרוכים בעמידה בתנאי מפרט סטנדרט מחמירים לאיכות הפרי, הנחשב למוקפד ביותר בשוק הייצוא ליפן, וכן סדרת תנאים המבטיחים שמירה מרבית על הפרי, בהתאם לתהליך הנתון לבקרה בכל שלביו, מהמטע ועד למדף ביפן. מגדלי האבוקדו בארץ כבר נערכים ליישום ההסכם, עם היתכנות לייצוא ראשון כבר באביב 2021 של כ- 100 טון אבוקדו ליפן, כאשר השאיפה היא להגיע לכ- 2,000 טון בשנה". 
איתן צבי סמנכ"ל גליל אקספורט אומר: "מחיר שער הנמל בעיקר לאירופה, עמד בשנה שעברה על כ- 2,300 אירו עבור טון אבוקדו, וכ- 2.3 אירו עבור קילו אבוקדו, על פי נתוני פתיחת העונה הנוכחית המחירים השנה צפויים להיות דומים וכן מחיר שער הנמל ליפן לייצוא אבוקדו צפוי להיות תואם, כאשר מחירו הסופי ייקבע בהמשך בהתאם לייצוא הראשון". 

ראובן דור מוסיף, "ענף האבוקדו נחשב לאיתן בו תמורות גבוהות לאבוקדו בשוק המקומי ובשווקים בחו"ל, מגמה זו צפויה להימשך גם בעתיד, מאחר וכיום בענף האבוקדו ההיצע עולה על הביקוש, והודות לשילוב מחקר מתקדם בשיתוף פעולה של מכון מחקר וולקני עם מו"פ צפון, במכון המחקר מיגל של החברה לפיתוח הגליל, המאפשר שיפור היבולים, התמודדות יעילה עם שינויי האקלים, השקיה, דישון, שיפור האבקה, פתרונות לאיכויות המים, והתגברות על הסירוגיות הרבה המאפיינת את זן האבוקדו 'האס', לצד פיתוח והשבחת זנים חדשים ועמידים".

ירון בלחסן, מנכ"ל ארגון מגדלי הפירות בישראל אומר כי, בשל העלייה במודעות הבינלאומית, לתכונותיו הבריאותיות, נמצא האבוקדו בקטגורית הסופר פוד, והביקוש אליו עולה בארץ ובעולם כולו, ומעודד חקלאים רבים לגדל אבוקדו. "כעת מגדלי האבוקדו בארץ יוכלו לייצא ליעד נוסף, השוק היפני, דבר המציב את החקלאות הישראלית כמובילה בגידול אבוקדו בעולם. בשנים האחרונות חל גידול משמעותי בארץ בהיקפי מטעי האבוקדו, כשבכל שנה מתווספים אלפי דונמים נוספים וכיום היקף המטעים עומד על כ- 120,000 דונם המספקים כ- 120 אלף טון אבוקדו בממוצע לשנה, לייצוא ולשוק המקומי. בשנה הבאה (לפני תחילת שנת השמיטה) יינטעו עוד 10,000 דונם, עיקרם באזור הנגב המערבי ובעוטף עזה" בלחסן מוסיף "השנה יבול האבוקדו יעמוד על היקף של כ- 110,000 טון בדומה לאשתקד, כאשר השנה צפוי היה היבול לעמוד על כמות שיא של כ- 130,000 אלף טון, אך מגדלי האבוקדו נאלצו להתמודד עם תנאי שרב אשר לא הטיבו עם הפרי והביאו לאבדן של כ- 20,000 טון אבוקדו".

ישראלי צורך בממוצע בין 8-9 קילו אבוקדו בשנה, כאשר שיא צריכת האבוקדו הינה בחודשים דצמבר, ינואר ופברואר. קטיף האבוקדו מתקיים כמעט לאורך כל השנה, עם פריסת זנים רחבה במיוחד, כאשר אזורי גידול האבוקדו המובילים בארץ ממוקמים בגליל עליון, עמק הירדן, גליל המערבי, מישור החוף, עמק חפר, והנגב המערבי. בחודש אוקטובר נמכר קילו אבוקדו לצרכן בישראל במחיר ממוצע של  כ- 15 שקלים, כאשר המחיר לחקלאי עבור קילו אבוקדו הינו כ- 7 שקלים. המחירים משתנים בכל חודש בהתאם לאופי הזן והעונה. 

ראובן דור מציין כי, זה עתה הסתיים קטיף זן גליל והזן דיי והחל קטיף זן אטינגר וזן האס, הנחשבים למבוקשים ביותר בקרב הצרכן הישראלי, זן האס צבעו שחור-סגול, קליפתו מחוספסת וטעמו אגוזי וארומתי, זן האטינגר- הינו פרי גדול וירוק הידוע בצורתו האגסית ומרקמו חלק. בחודשים נובמבר- דצמבר ימשך קטיף האטינגר והאס, אליו יצטרפו זני פינקרטון, פוארטה, ודמוי האס. בחודשים ינואר-אפריל נמשך קטיף האס, פינקרטון ודמוי האס, ובחודשים מאי- יוני ייקטף זן ריד, האחרון בעונה.

האבוקדו הינו פרי ולא ירק כפי שרבים חושבים, הפופולארי בישראל בעיקר בחורף. האבוקדו הינו פרי מרקמי בעל ארומה מיוחדת, הטוב לאכילה כשמשקלו כבד יחסית לגודלו והוא ללא חבלות ורך למגע. אבוקדו במצב קשה יש להשאיר כמה ימים מחוץ למקרר, ניתן לרכך אותו ביתר מהירות על ידי עטיפתו בנייר עיתון. הערך התזונתי של האבוקדו גבוה במיוחד - אבוקדו ממוצע שוקל כ-180 גרם ומכיל כ-300 קלוריות, 30 גרם שומן, 4 גרם חלבון ו-12 גרם פחמימות, 1,100 מיליגרם אשלגן, 1,060 יחידות של ויטמין A וכ- 30 מ"ג ויטמין B. האבוקדו עשיר בחומצות שומן חד בלתי רוויות שידועות כמפחיתות הסיכון ללקות במחלות לב ומחלות בכלי הדם. השומן החד הבלתי רווי תורם גם לאיזון רמת הסוכר בגוף ולכן מומלץ מאד לחולי סוכרת. הוא עשיר בוויטמינים B1 ו-2B ,ויטמינים A,C, אשלגן וחומצה פולית. 
 

צילומים: ארגון מגדלי הפירות-ארלבום פרטי-ראובן דור
ירון בלחסן - מנכ"ל הארגון

ירון בלחסן - מנכ"ל הארגון
צילום: ארגון מגדלי הפירות