הסיטונאים ורשתות השיווק הם האחראים ליוקר המחיה - לא החקלאים

מזה שנים אנו, החקלאים, טוענים כי הסיטונאים אחראים לעליית מחירי הפירות והירקות. ומה שכולנו מרגישים בכיס - מגובה בדוחות של מבקר המדינה, משרד האוצר, הלמ"ס ועוד. אנחנו לא מתנגדים לתחרות, אך נדמה שבממשלה סימנו את המטרה - חיסול החקלאות בישראל

לפני כמה ימים פורסם דוח הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שמוכיח שוב כי לא החקלאים הם האחראים ליוקר המחיה - אלא הסיטונאים והיבואנים. מהדוח עולה כי פערי התיווך בפירות וירוקות עומדים בממוצע על 154%. נתונים אלו אינם מפתיעים.

מזה שנים אנו טוענים כי הסיטונאים הם האחראים לעליית מחירי הפירות והירקות. ומה שכולנו מרגישים בכיס - מגובה בדוחות של מבקר המדינה, של חטיבת המחקר באגף הכלכלן הראשי במשרד האוצר ושל עוד גורמים רשמיים.

דוח מבקר המדינה בנושא יוקר המחיה שפורסם לאחרונה הזהיר כי ההתמודדות עם יוקר המחיה בענף המזון והצריכה מחייבת את הממשלה לפעול לצמצום השפעתם של מונופולים וקבוצות ריכוז, לקידום התחרות במשק ולהפחתת החסמים על ייבוא מוצרים. הדוח עוד קבע כי הפחתות מכסים ופתיחת מכסות פטורות ממכס לרוב אינן מתגלגלות ברובן לצרכן.

דוח הלמ"ס אינו מחדש כלום. לפני מספר שנים חיברה ד"ר גלית בן נאים ממשרד האוצר דוח, לפיו האחראים לעלייה במחירי המזון הם יצרני ויבואני המזון ולריכוזיות בענף. על פי הדוח, שיעור הרווחיות של יבואני המזון הגדולים עצום.

הפגנת החקלאים

הפגנת החקלאים
צילום: ארגון מגדלי הפירות