המסתורין של הפרח הכחול: מדוע גם האדם וגם הדבורים מעדיפים את הצבע הכחול?

הפרחים הצופניים בצבע כחול מאותתים לדבורים ומסייעים לאיתור צוף (מזון הדבורה) הפרחים

מועצת הדבש: בעולם הורחבו המחקרים על דבורת הדבש  ופעולת האבקה עקב חשש גדול בעקבות היעלמותן המאסיבית

האביב כבר כאן ושלל פרחי הטבע פורחים. פיגמנט כחול הינו נדיר בטבע ומעטים הם הפרחים הכחולים, דווקא אליהם נמשכים בני האדם וגם דבורי הדבש המאביקות. על פי מחקרים, בעלי חיים וצמחים מייצרים פיגמנט כחול, כאשר הוא מביא להם יתרון, בעיקר במשיכת דבורים או חרקים ומאביקים אחרים.

במחקר עליו מדווח החוקר האוסטרלי אדריאן דייר (Associate Professor, RMIT University)
באתר "The Conversation" נמצא, כי מחסור בפרחים כחולים בטבע נובע בחלקו, גם ממגבלות הראייה של האדם, מאחר ומנקודת מבטה של הדבורה, פרחים כחלחלים ומושכים, הינם הרבה יותר נפוצים מכפי שאנו רואים בספקטרום הצבעים של בני האדם. אדם רואה צבע מסוים, בשל האופן בו העיניים והמוח פועלים. מערכת הראייה של האדם כוללת בדרך כלל שלושה סוגים של קולטני אור שכל אחד מהם לוכד אור באורכי גל שונים (אדום, ירוק וכחול) מהספקטרום הגלוי, המוח האנושי משווה מידע בין קולטנים אלה ליצירת תפיסת צבע.
על פי עדויות בהיסטוריה האנושית נמצא, כי האדם תמיד נמשך לצבע הכחול. הסבר אקולוגי לכך הוא צבע השמים הצלולים וגופי מים נקיים, שהם סימנים לתנאי מחייה טובים. 
שורשיו של הצבע הכחול נעוצים בפרו העתיקה, שם שימש כחול האינדיגו לצביעת בד כותנה לפני כ- 6000 שנה. צבע כחול אינדיגו הגיע לאירופה מהודו במאה ה -16 והצבעים והצמחים שהפיקו אותם הפכו לסחורות חשובות. השפעתו על האופנה והתרבות האנושית מורגשת עד היום, כולל באופנת מכנסי הג'ינס הכחולים. ציירי הרנסנס באירופה השתמשו באבני 'לאפיס לזולי' טחונים, בכדי לייצר יצירות אמנות. הבתולה בתפילה מאת הצייר האיטלקי סאסופראטו, משנת 1650 לערך, מדגיש את הצבע הכחול הנדיר, העשוי מאבני 'לאפיס לזולי'. כמו כן, המצרים הקדמונים הוקסמו מפרחים כחולים כמו הלוטוס הכחול והשתמשו בפיגמנט סינטטי (המכונה כיום 'כחול מצרי') כדי לצבוע אגרטלים ותכשיטים ובאבני חן כחולות יקרות, כדי לקשט את קברי המלאכים כמו מסכת תות ענח' אמון. כיום כחולים רבים נוצרים עם פיגמנטים סינתטיים מודרניים או אפקטים אופטיים. לדוגמה תצלום שמלת התעתוע האופטי, שהפך לוויראלי בשנת 2015 בשאלה מה רואים? כחול או זהב? מראה שכחול עדיין יכול לרתק, הוא גם מדגיש כי הצבע הוא תוצר של התפיסה שלנו באותה מידה, כמו שהוא באורכי גל מסוימים של האור.

במחקר אחר לחקר פרחים כחולים, נעשה שימוש במאגר צמחים מקוון חדש, אשר סוקר את התדירות היחסית של פרחים כחולים בהשוואה לצבעים אחרים- בין הפרחים המאביקים, ללא התערבות של דבורים או חרקים אחרים (המכונים האבקה אביוטית), לא היו פרחים כחולים. כאשר בחנו פרחים שחייבים למשוך דבורים וחרקים אחרים, בכדי להעביר את האבקה שלהם, באזורים מבודדים, נצפו פרחים כחולים. 
עובדה זו מוכיחה, כי מראה פרחים כחולים מתפתחים בכדי לאפשר האבקה יעילה, אך פרחים כחולים בטבע הינם עדיין נדירים יחסית, דבר המצביע על כך שקשה לצמחים לייצר צבע כחול ועשוי להוות סמן בעל ערך של כושר מאבק הישרדות צמחים בסביבה.

במחקרים אחרים שנעשו נמצא, כי הפרחים הכחולים מייצרים צוף בקצב רב יותר ולכן זוכים ליותר ביקורים (ביחידת הזמן) של דבורים מאביקות, מכאן שהדבורים מסוגלות לקשר בין צבע הפרח לבין כמות הגמול שהוא מציע (כמות הצוף). לדבורים יש קולטני אור הרגישים לאורכי גל אולטרה סגול, כחול וירוק, והם גם מראים העדפה לצבעים "כחלחלים". 

הדבורים נוטות לבקר תחילה את הפרחים שבתחתית עמוד הפריחה ואז לעלות כלפי מעלה. שילוב זה בין דפוס הפעילות של הדבורים וההבדלים בכמויות הצוף בין צבעי הפרחים מעלה, לפי המחקרים, את הסיכוי למציאת פרחים עתירי צוף.
כאשר בוחנים מינים, אותם מאביקים דבורים וחרקים, הפרחים הכחולים מונים פחות מ-10% ולפרחים המשתמשים בהאבקה באמצעות רוח, אין בכלל פריחה כחולה. היכולת של צמחים פורחים לייצר צבעים כחולים, קשורה לעוצמת השימוש בקרקע, כולל גורמים הנגרמים על ידי האדם כמו הפריה מלאכותית, רעייה וכיסוח המפחיתים את תדירות הזרימה הכחולה.
על סמך כלל הממצאים, ניתן ללמוד, כי בבתי גידול ובאזורים חקלאיים בהן מוצבות כוורות דבורים, מומלץ לשתול מגוון יעיל של צמחים צופניים בעלי גוון כחול, לטובת שמירה על דבורי הדבש ועתיד בר קיימא טוב יותר. כך דבורת הדבש תוכל לאתר מזון באופן יעיל ולשמור על בריאות הכוורת. 

כאמור, שליש מהמזון של האדם תלוי בהאבקת דבורת הדבש ואוכלוסיות עולמיות של דבורים נמצאת בירידה, מסיבות שונות שינויי אקלים, מחסור בצמחי צוף וגורמים אחרים שנגרמים על ידי האדם.
אופי רייך, מנכ"ל מועצת הדבש אומר: "חושיה של דבורת הדבש תמיד הדהימו את החוקרים ברחבי העולם, מאמר חשוב זה מסביר את היכולת הגבוהה של הדבורים לאתר על סמך צבע, את צוף הפרחים וללקט מזון ביעילות רבה יותר ומתוחכמת במיוחד. בעשור האחרון הורחבו המחקרים באוניברסיטאות ובמכונים מקצועיים בעולם בתחום ענף הדבורים ומושקעים תקציבים רבים, במטרה לגלות כיצד ניתן לסייע למאביקה החשובה ביותר בעולם, להמשיך לבצע את עבודתה בהאבקת צמחי החקלאות המייצרים מזון לאנושות והחי ולהצילה מהכחדה, זאת עקב העלמות של כשליש מאוכלוסיית הדבורים בעולם", מציין רייך.

מנתוני 'מועצת הדבש'- כיום פועלים בישראל כ- 510 דבוראים המטפלים ב- 120 אלף כוורות, מתוכן מוצבות 80,000 כוורות באזורי גידול חקלאיים ומשמשות להאבקה. למידע נוסף- אתר מועצת הדבש- www.honey.org.il
 

דבורה על פרח כחול לבן

דבורה על פרח כחול לבן
צילום בועז בן זאב (מועצת הדבש)