"היום שר החקלאות נלחם בנו. אנחנו במלחמת הישרדות"

הוא דור שלישי בחקלאות ודור שני בכפר מעש. עם עשרות שנות חקלאות, 15 דונם תות, 7,000 תרנגולות מטילות ועוד עשרה דונם פרדס, שלמה עצמוני נהנה מעבודתו אבל כועס על שר החקלאות. ראיון חג 

שלמה עצמוני אומר שהחקלאים מצויים בימים אלה במאבק הישרדות. הסיבה היא הרפורמה עליה הכריז בשנה האחרונה משרד החקלאות במטרה להפחית את יוקר המחיה, תוך מתן הקלות בהליכים ליבוא ירקות ופירות – וזאת לצד רפורמה גם בענף ההטלה, שאמורה לסייע לרווחת התרנגולות המטילות.

אז עבורנו הצרכנים אולי הדבר יביא להפחתת המחירים, אך בקרב החקלאים חשש רב כי הדבר יפגע, ואולי כבר פוגע, במשלח ידם מזה עשרות שנים. "חקלאות במדינת ישראל בלי הגבלות יהיה לה קשה מאוד לשרוד", אומר בשיחה עצמוני בן  ה-67, חקלאי מזה יותר מארבעה עשורים, המתגורר בכפר מעש. עצמוני, אב לארבעה ילדים וסבא לשישה נכדים, הוא בן למשפחה של חקלאים. דור שלישי בחקלאות ודור שני בכפר מעש. הוא מגדל תותים, וכן מחזיק בלול מטילות ופרדס הדרים. 15 דונם תות, 7,000 מטילות ועוד 10 דונם פרדס – כל אלו מפרנסים אותו מזה עשרות שנים.

למשפחת אמו היו פרדסים במושב בית חנן, בעוד לאביו הייתה משתלה של עצי הדר בכפר מעש, גידולי תות, ולול. עצמוני היה היחיד במשפחתו שהמשיך את הדרך שלך הוריו, אך ספק אם יהיה לכך גם דור המשך. "אני מתפרנס רק מחקלאות – היחיד במשפחה שלנו. הילדים שלי למדו וכל אחד הלך לכיוון שלו. לא נסיתי לשכנע אותם ללכת בכיוון הזה כי אני לא רואה עתיד בחקלאות", הוא אומר לנו בעצב.

את התותים שלו הוא משווק באופן ישיר לחנויות פרטיות וסופרים, בעוד הביצים מהלול מועברות למכון מיון בפתח תקוה – שם הן עוברות שיקוף, בדיקה, מיון, אריזה ומשם מועברות לחנויות ורשתות שיווק.

תות שדה