החקלאים יחריפו את המחאה: "לא נשקוט עד שהממשלה תמשוך את הרפורמה"

החקלאים שהפגינו אתמול ברחבי הארץ מאשימים את רשתות השיווק במחירי המזון הגבוהים. שר החקלאות עודד פורר: “הממשלה צריכה לשים את הציבור לנגד עיניה"

מצפון ועד דרום יצאו אתמול חקלאים רבים להפגנות, חסמו כבישים והשליכו ביצים וירקות, במחאה על הרפורמה המתוכננת בענף, שנועדה להגביר את התחרות. משרדי האוצר והחקלאות מתכננים לפתוח את השוק לייבוא נרחב באמצעות הפחתה הדרגתית של המכסים על כלל הפירות, הירקות והביצים.

לטענת החקלאים, שמאיימים להחריף ביום ראשון את המחאות ולחסום את אזור משרד החוץ בירושלים בשעת ישיבת הממשלה שם, הרפורמה תחריב את הענף ותביא כליה על עבודת האדמה בישראל. הם מאשימים את רשתות השיווק במחירי הפירות והירקות הגבוהים, וטוענים שבממשלה בוחרים לפגוע בהם דווקא משום שהם החוליה החלשה בשרשרת.

"מה שחמאס וחיזבאללה לא הצליחו לעשות עד היום, מנסים לעשות לנו בתוך הבית", זעקו אתמול בבוקר עשרות חקלאים בצומת הגומא בגליל העליון. מנכ"ל החברה לחקלאות הגליל העליון עופר ברנע אמר: "מישהו בירושלים התבלבל, מישהו לא הבין מהי חקלאות". אורי דורמן, יו"ר החברה לפיתוח הגליל, הצהיר: "לא נשקוט עד שהממשלה תמשוך את הצעתם של שרי האוצר והחקלאות, המאיימת להחריב את החקלאות והחקלאים של מדינת ישראל".

לפי הרפורמה המסתמנת, בתמורה לביטול המכסים הממשלה תפצה את החקלאים בתמיכות ישירות בהיקף כולל של 2.3 מיליארד שקלים, תשקיע מאות מיליוני שקלים במחקר ובפיתוח כדי לסייע לחקלאים הישראלים להיות תחרותיים יותר, ותגדיל את מכסת העובדים הזרים לחקלאות. במשרד האוצר מעריכים שהרפורמה תחסוך למשק 2.7 מיליארד שקלים מדי שנה, ו־840 שקלים בממוצע למשק בית.

“החיסכון הזה ייעלם ברגע שלא יהיה כלכלי לעסוק בחקלאות“, מזהיר יאיר בר־עזר, חקלאי מכפר־חסידים. “בלי החקלאות לא יהיה מי שישתמש במי הביוב המטוהרים להשקיית השדות, ולא יהיה מי שידאג לניקיון פליטת המכוניות המזהמות. הריאה הירוקה תיעלם". בממשלה מנסים להציג את החקלאים בתור הסיבה ליוקר המחיה משום שהם אינם ענף כלכלי יעיל, הוא אומר, אולם “בשלושים השנים האחרונות הוכחנו שאנחנו יודעים לייצר יותר, בשטחים שרק הולכים ומצטמצמים“. החקלאים טוענים גם שהתמיכה הישירה שהוצעה להם היא עלבון, נוכח מחירי המים, הקרקע והעבודה.

 

להפגנת החקלאים בצומת ביל“ו אתמול הצטרף אבשלום וילן, מזכ“ל התאחדות חקלאי ישראל. “לא נשתף פעולה עם רפורמה שתפגע במדינה, באזרחים, בחקלאים, בביטחון התזונתי של כולנו“, הכריז. גם הוא טען ש“רשתות השיווק גורפות מיליארדי שקלים על גב הצרכנים והחקלאים“, והאשים את משרדי האוצר והחקלאות “שמפחדים לתקוף את רשתות השיווק והקמעונאים“.

ביום שני תקיים ועדת הכלכלה בכנסת דיון ברפורמה. חלק מחבריה יבקשו שלא למהר לאשר את הרפורמה במחטף תחת חוק ההסדרים המתגבש, אלא לקיים שיח עם החקלאים ולהגיע להסכמות. לעזרת הלובי החקלאי התגייסו ח“כים מהקואליציה ומהאופוזיציה שהבהירו כי לא ייתנו יד לפגיעה בחקלאים, גם במחיר של אי תמיכה בתקציב.

הפגנת החקלאים

הפגנת החקלאים
צילום ארגון מגדלי הפירות