החקלאים זועמים: "העלאת מחיר המים - מכת מוות"

ברשות המים מתכננים להעלות את מחיר המים ל־2 שקלים לקוב • מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל: "מהלך חסר אחריות, יש לעצור את המחדל"

ביום שלישי צפויה רשות המים להכריע בנוגע להעלאת מחיר המים לחקלאות, צעד אשר מעורר זעם בקרב החקלאים.

אבשלום (אבו) וילן, מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, מתריע כי צעד כזה, יחד עם הסרת המכסים והפתיחה המאסיבית ליבוא של פירות וירקות, יביא לסופה של החקלאות הישראלית.

"משרד האוצר ורשות המים מנסים לבצע מחטף ולהעלות את מחירי המים לחקלאות", אמר אבו וילן ל"ישראל היום" והוסיף: "כבר כיום מחירי המים לחקלאות בישראל הם הגבוהים ביותר ב־50 המדינות העשירות בעולם, ולעומת זאת, בתעריף המים לשוק הביתי ישראל נמצאת במקום ה־48 מבין 50 המדינות. כלומר, בישראל מחירי המים לצרכנים נמוכים משמעותית. מי שישלם את זה, זה הצרכן.

לדברי אבו וילן, ענף החקלאות סובל מעלייה מתמשכת במחירי המים. מחירי המים השפירים לחקלאות עלו בהדרגה מ־0.88 שקלים לקוב בשנת 1995 עד ל־2.54 שקלים בשנת 2017, ולאחר מכן ירדו זמנית ל־1.86 שקלים בשנת 2020 בעקבות תיקון 27.

גם לאחר קיזוז האינפלציה, מדובר בעלייה ריאלית של כ־27%, וכעת רוצים ברשות המים להעלות את מחיר המים עד ל־2 שקלים לקוב.

"היבוא הוא לא פתרון"

מזכ"ל התאחדות החקלאים אמר ל"ישראל היום": "המשמעות היא חמורה מאוד. ישראל ביתנו הכניסו לקווי היסוד של הממשלה את הורדת מחיר המים לחקלאים. הם הורידו מכסים באופן חד־צדדי, למרות ששר האוצר ליברמן התחייב שהוא יעשה את זה בהסכם עם החקלאים ולא בהסכם כוחני. אנחנו הבנו שהמשחק מכור.

"מה שקורה הוא שבמקום שיורידו את ההוצאות של החקלאים, עכשיו רשות המים הולכת להחליט שהיא מעלה את המחיר", מסביר וילן, "זו מכת מוות לחקלאות הישראלית. גם יש יבוא וגם מעלים את מחירי המים. אם זו לא היתה המדינה שלי, הייתי אומר כל הכבוד ליצירתיות

מים