החקלאים בעוטף אובדי עצות: "אנחנו קורסים ולאף אחד אין תשובות"

חקלאים בעוטף עזה טוענים כי נגרמים להם נזקים של מיליוני שקלים

לאחר שהעובדים הזרים עזבו בשל המלחמה ואין מי שיקטוף את הגידולים. "זאת קטסטרופה. מישהו כאן צריך להתעורר"

מאז פרוץ המלחמה והכרזת השטחים בעוטף עזה כשטח צבאי סגור, החקלאים בעוטף לא יכולים לצאת לשדות ולחממות - והמצב מחריף. בנוסף, העובדים הזרים, תאילנדים ונפאלים, עזבו בגלל המצב. רבים מהם נרצחו וגם נחטפו. כעת החקלאים נותרו ללא ידיים עובדות. התוצאה: הגידולים לא מטופלים והירקות נרקבים ונופלים. לטענת החקלאים, מדובר בנזקים במיליוני שקלים.

כך למשל, חיים ובניו יואב וחן מגדלים עגבניות שרי בחממות ומשווקים לשוק המקומי בלבד. "אנחנו במצוקה קשה", הם אומרים. "בעקבות המצב, הפועלים התאילנדים שלנו ברחו ואין מי שיקטוף את העגבניות. אם לא נקטוף המשק יקרוס. כרגע אנחנו מנסים למזער כמה שניתן את הנזק".

"נשמח מאוד לכל עזרה אפשרית בקטיף", אומרת ז'קלין כהן ממושב יבול שבחבל אשכול, האזור שנפגע קשה ביותר. לדברי איתן אהרון, מזכיר מושב מבטחים, "מה שקורה לחקלאות שלנו באשכול זאת קטסטרופה. מפעלי חיים של חקלאים קורסים ואף אחד לא מדבר על זה. גידולים נחרבים ולאף אחד אין תשובות. המלחמה הזו תיקח הרבה זמן אבל החקלאות לא יכולה להמתין. מישהו כאן צריך להתעורר".

בקיבוץ נחל עוז כבר הבינו שאין יותר מדי מה להציל ברפת של הקיבוץ עם 400 חולבות. מזה 11 ימים שהפרות לא חולבות בגלל שמכון החליבה נהרס והושבת. חוליית המחבלים שפלשה לקיבוץ הגיעה גם למכון החליבה החדש והממוגן של הקיבוץ ושרפה חלקים ממנו, בעיקר את המערכות הטכנולוגיות. במקביל, נגרמו נזקים כבדים לתשתיות הקיבוץ שרוב הזמן נשאר ללא חשמל, ומעת לעת הגנרטור מופעל. הנזקים כאמור נאמדים במליונים.