החום הכבד ומכסות המים פגעו בעגבניות: "המחירים יעלו"

ההשלכות הכואבות של משבר האקלים כבר כאן: באזור אשכול, שאחראי על רוב גידולי העגבניות בארץ, מתמודדים עם נזקים חסרי תקדים בחממות לאחר שהמדינה לא הצליחה לעמוד בדרישות המים בימי הקיץ החמים.

בקרוב, מתריעים החקלאים, גם הציבור ירגיש את ההשלכות בכיס: "לא יהיה מנוס מעליית מחירי העגבניות לקראת החגים". ומה עם יבוא? "גם המדינות השכנות סובלות ממשבר האקלים"

באזור אשכול, שאחראי על 70% מגידול העגבניות בישראל, כבר מתורגלים לעבוד בתנאי הקיץ הישראלי החם. ובכל זאת, הקיץ הנוכחי - ובמיוחד בחודש יולי שהיה החודש החם ביותר ב-120 אלף השנים האחרונות - הפתיע גם אותם. "יש שעות מסוימות ביום שאי-אפשר לשהות בחממה יותר מחמש דקות ברציפות", מספר החקלאי חיים לוגאסי. אך לצד החום הכבוד, הופתעו יותר החקלאים מכך שנותרו ללא מענה כשגילו שהמדינה סוגרת לפרקים את אספקת המים לאחר הגעה למכסות המוגדרות ללא התחשבות במצב החריג.

"בשנים האחרונות המצב מחמיר בגלל ההתחממות הגלובלית", אמר ל"ידיעות אחרונות" ו-ynet מזכיר מושב מבטחים איתן אהרון. "צריך יותר מים כי יותר חם. בחום הזה, וללא מים, נשרפות הרבה תפרחות בגידולים. אם סוגרים לנו את המים בשעות החום, זה לא עוזר לנו שאחר כך פותחים מחדש אחר הצהריים או בלילה. החום השנה יצר איזה פקק באספקת המים שלא עמדו בו. בום, יום אחד, אין מים. סוגרים".

לדברי אהרון, החקלאים החלו לספוג נזקים כלכליים - ללא מענה מהמדינה: "אומרים חרגתם - וסוגרים את המים. שהמדינה תבוא ותגיד מה מצפים מאיתנו לעשות".