הארכה של מענקי התמרוץ לעובדים ישראליים

ועדת העבודה והרווחה קוראת להארכה של מענקי התמרוץ לעובדים ישראליים חדשים בענפי הבנייה והחקלאות; יו"ר הוועדה ח"כ אייכלר: "לא מוצה הפוטנציאל"

על פי הביטוח הלאומי, רק 773 עובדים הגישו עד כה בקשה לקבלת המענקים, שניתנים למשך 3 חודשים רק למי שהחלו לעבוד בחודשים נובמבר-דצמבר 2023; שירות התעסוקה: "היו מעסיקים שניצלו את המענקים כדי להוריד את שכר העובד"
ועדת העבודה והרווחה דנה בצורך בהארכת מענקי התמרוץ לישראלים שישתלבו בעבודה בענפי החקלאות והבניין. בהסכם בין הביטוח הלאומי למשרד האוצר שאושר בוועדה ב-23 בנובמבר 2023, נקבעו מענקים בשווי של 3,000 ₪ בחודש עבור שני חודשי העסקה ראשונים ו-4,000 ₪ על החודש השלישי, עבור עובדים ישראלים חדשים שהחלו לעבוד בענפים אלה בחודשים נובמבר- דצמבר 2023. הזכאות למענקים ניתנה למי שהועסקו בהיקף שכר של מחצית משכר המינימום (2,786 ₪) ומעלה ועבור עבודה ביישוב מפונה ניתנה זכאות כפולה. 
בפתח הדיון אמר יו"ר הוועדה ח"כ ישראל אייכלר: "עברנו את התאריכים שהוגדרו בהסכם והענפים הללו עדיין נותרו ללא עובדים. תקופת הזכאות שהוגדרה לתחילת ההעסקה הייתה קצרה ואנחנו סבורים שפרק הזמן הזה לא מיצה את הפוטנציאל של העסקת עובדים ישראלים בתחומים האלה. אם ניתן עוד מספר חודשים יותר אנשים יגיעו. כמו כן ועל אף הנאמר כאן בדיון הקודם, הבנו שיש כרגע בעיה לעובדים בענף השיפוצים להיכלל בזכאות ומבקשים להסדיר זאת בהקדם".
ח"כ ארז מלול, מיוזמי הדיון: "אנחנו בתקופה קשה ומחצית מאתרי הבנייה עדיין סגורים. למרות שאישרנו הגדלה של המכסות- אין עדיין עובדים זרים ויש לזה השפעה אדירה על המשק בישראל. המצב מאלץ אנשים להעסיק פועלים באופן בלתי חוקי וראינו אתמול את ההשלכות של תופעות כאלה בפיגוע ברעננה, זה חייב להיפסק. אני ציפיתי שהמענקים יגדלו אבל אם לא כך, הם לכל הפחות חייבים להימשך". עוד ציין ח"כ מלול את הצורך לוודא כי עובדים בענף השיפוצים יכללו גם הם בזכאות למענקים".
ח"כ ששון ששי גואטה, מיוזמי הדיון: "המחסור בידיים עובדות בענפים האלה הוא משמעותי מאוד. אנשים סוגרים עסקים כי אין עובדים. אם התחלנו להניע מהלך שיעודד ישראלים להגיע אליהם אני לא מבין למה להפסיק. צריך להמשיך את הזכאות למענקים וגם לפתור את הבעיה בתחום השיפוצים".
רותי מור מהמוסד לביטוח לאומי דיווחה לוועדה כי עד כה הוגשו 773 בקשות של עובדים למענקי התמרוץ- 682 מהם מתחום החקלאות ורק 91 מענף הבנייה. כמו כן אמרה כי ענף השיפוצים כן הוכלל בתנאי הזכאות על פי ההגדרה המופיעה בלוח ח' לעבודה מועדפת, במטרה לכלול בזכאות עבודות שיפוץ משמעותיות. מור הציגה את ההגדרה המופיעה בטופס המקוון ואף ציינה כי כבר הוגשו בקשות של עובדים מהתחום. בתגובה לדברים ציינו נציגי קבלני השיפוצים כי ההגדרה אינה תואמת את מרבית עבודות השיפוצים והדבר מנע ממרבית העובדים בתחום להגיש בקשות. כמו כן הדגישו את מצבם הקשה של קבלני השיפוצים, שבשל המחסור בכוח אדם לא מצליחים לדבריהם לסיים עבודות שהחלו לפני ה-7 באוקטובר או להתחיל עבודות חדשות ואף חשופים לתביעות של לקוחות: רן סיב, יו"ר התאחדות קבלני השיפוצים אמר: "המדינה עודדה אותנו להעסיק עובדים פלסטיניים, לא אישרה לנו להעסיק עובדים זרים, וביום אחד איבדנו את כולם. הכוונה במענק הייתה טובה אבל בפועל ההגדרה בטופס לא מכלילה אותנו כי לקבלני שיפוצים אסור לעשות תוספת בנייה או שינויים מבניים".
ח"כ אליהו רביבו קרא לאפשר גם לקבלני השיפוצים להעסיק עובדים זרים: "שיפוצים הם חלק מענף הבנייה. אני מסכים שהטוב ביותר היה אם ישראלים היו באים לעבוד. אבל כל עוד שאין מענה כזה, צריך לאפשר לקבלנים שרוצים ויכולים להעסיק עובדים זרים".
נועה שוקרון מאגף התקציבים במשרד האוצר אמרה: "בחודש נובמבר הייתה תופעה רחבה של חל"תים והרבה אנשים שהיו פנויים להשתלב, גם אם באופן זמני, בענפים האלה שבהם היה מחסור משמעותי. באמצעות המענקים אנחנו ניסינו להפגיש בין הקבוצות האלה. על פי הנתונים כעת שוק העבודה נמצא במצב של התאוששות, הרבה אנשים חוזרים לעבודה והמשמעות היא שככל שעובר הזמן הפוטנציאל לתיאום בין הצדדים האלה חולף. אין כאן עניין תקציבי". מאידך, ציינה שוקרון כי המשרד לא שולל הארכה של הזכאות למענקים ואמרה כי המשרד נמצא כרגע בשלב של בחינת הכלי בהיבט של מספרים, ביקושים ויעילות אל מול הצורך המשקי. בהמשך ציינה שבתוך מספר שבועות יוכל המשרד לגבש עמדה באשר להארכת תקופת הזכאות.
יניב פרץ, ראש אגף מעסיקים בשירות התעסוקה אמר: "כ-100,000 מתוך 136,000 עובדים שהיו רשומים בחל"ת בנוב' דצמבר חזרו לעבודה. האבטלה עומדת כעת על 3% בלבד וזה באופן טבעי מקטין את ההיצע הפוטנציאלי לעובדים חדשים. אחד הדברים שבלמו את הצלחת המהלך גם בתקופה שהיו עובדים זמינים הוא תופעה של מעסיקים שניצלו את הזכאות למענק והפחיתו את גובהו משכר העובדים, מה שפגע בתמריץ הכלכלי של העובדים להגיע. יו"ר הוועדה ח"כ אייכלר זעם למשמע הדברים ואמר כי מדובר בתופעה בזויה שפוגעת קשות במאמץ התמרוץ וכי יש לוודא שהחוק אוסר את זה ולהבטיח שזה לא יקרה.
נציג משרד החקלאות ניר פרוימן הביע תמיכה בהארכת הזכאות למענקים: "הייתה נטישה של כ-10,000 עובדים בענף. חלק חוזרים אבל זה עדיין רחוק ממספיק וצריך לתת תמריץ לאנשים להגיע. יש עבודות שכלל לא התחילו עד ינואר כי חקלאות זה לא ענף רציף, ולכן חשוב לתת גם למי שנכנס לעבודה בחודש ינואר. 600 אנשים הגישו בקשה בתקופה קצרה ואם נאריך את הזכאות המספרים ילכו ויגדלו לאלפים".
בתום הדיון קרא יו"ר הוועדה ח"כ אייכלר להאריך את תוקף המענקים בחצי שנה נוספת ולהגביר את הפרסום אודותיהם, בכדי לאפשר לעוד ישראלים להשתלב בענפים אלה וכן לאפשר אופציה להארכה נוספת ככל שתידרש. כמו כן, דרש להגדיר בצורה טובה יותר את זכאותם של עובדים בענף השיפוצים למענקים.