האם עלינו לחכות לרפורמה בחקלאות, או שפירות וירקות הם לעשירון העליון בלבד?

הדובדבן שבקצפת עולה לנו 100 שקל לקילו, הנקטרינה - 50 שקל, ובבדיקה שערכנו נחשפו פערי מחיר של 300% בין רשתות המזון. עשו טובה, אל תאשימו את המלחמה באוקראינה

למרבה הצער, הנוסחה למכור פחות ולהרוויח יותר היא חלק מתרבות המסחר המקומית. כך עובד הראש של הקמעונאי: "אם אנו זקוקים לשני טונות עופות טריים, אך הצפי הוא שנקבל חצי טון - שימכרו בכל מקרה, אין סיבה שנשחק את הרווחיות".

ולא תמיד מדובר במחסור במוצרים. גם ימי עבודה, למשל, הם משתנה חשוב. מצד אחד, כולנו בטוחים שהחגים מביאים לשגשוג ולעלייה בפעילות הכלכלית. מצד שני, זה נכון רק בנוגע לחלק מהתחומים. כך ימי המכירה מתמעטים בשל החופשות, אך דמי השכירות, המיסוי והמשכורות נשארים זהים. אז אם אנו צופים לגידול במחזורי המכירה היומיים, עדיין מדובר בפחות ימי מכירה. לכן לא כל חג הוא ברכה לכל קמעונאי, וגם ברמה הצרכנית נאמר בזהירות שלא תמיד העובדה שאנו קונים יותר, משמעה שאנו גם צורכים יותר.

עזוב פרי, קח חטיף

התופעה המדאיגה יותר היא המחירים הנפוצים בקטגוריית הפירות והירקות. איך אבטיח, שהוצע לנו בעבר בטווח מחירים בין 90 אגורות ל־1.90 שקלים, נמכר עתה ב־13 שקל לק"ג? אפרסקים נמכרים ב־45 שקל (ברשת am:pm) ודובדבנים ב־100 שקל (ברשת סאלח דבאח), ליצ'י נמכר ב־40 שקל לק"ג בשופרסל דיל, ומשמש וענבים תמצאו ביותר מ־50 שקל לק"ג.

איך מוסברת עליית המחירים הזאת, שהגיעה לרמה שכמעט שום משפחה בישראל לא תוכל להרשות לעצמה? הרי לא מדובר כאן בטכנולוגיה חדישה. גם קשה להאשים, במקרה של רוב הפירות, את עלויות המכולות באוניות המשא או את הרגלי העבודה הקלוקלים, לכאורה, של עובדי הנמלים.

רגע לאחר שמשפחת ישראלי עשתה מאמצים כנים לחנך את ילדיה להחליף את חטיף השוקולד של עלית בפרי טרי, היא נאלצת להתמודד עם מציאות שבה היא יכולה לרכוש ממתקים, אך ידה אינה משגת לרכוש את התחליף הבריא להם.

ערכנו סקר מדגמי בפירות העונה על מנת להבין וללמוד כמה הם עולים לנו, מהם הפערים בין רשת לרשת וכמה נשלם השנה יותר ממחירי השיא שהכרנו בעבר. דבר אחד בטוח: בזמן שהחקלאים נלחמים בקמעונאים ומאשימים אותם בפערי תיווך חזיריים, הנפגע היחיד הוא הצרכן הישראלי, שממשיך לשלם ביוקר על מוצרי מזון מן הצומח - שפעם היו חלק מסל הצריכה אפילו במשפחות מעוטות יכולת, והיום הם הופכים לנגד עינינו לנחלתם של העשירים בלבד.בבב