האם באמת כל כך יקר פה? ועוד חמש שאלות בוערות לגבי הרפורמה בחקלאות

פרופ' קמחי סבור כי אף שיש ברפורמה צעדים חשובים שעשויים לתרום לחקלאות בישראל, הרי שהרושם הכללי שלו הוא "שלא נעשתה  (באוצר) עבודת מטה מספיק רצינית".

קמחי סבור כי היה מקום לשתף יותר את משרד החקלאות בבניית הרפורמה, וכי היה רצוי להגיע להסכמות עם החקלאים במקום להוביל מהלך חד-צדדי. לדבריו "יש המון ידע של כלכלנים במשרד החקלאות על רפורמות על תנאי הסחר מול מדינות אחרות. לא נראה לי שנעשתה פה התייעצות רצינית. רפורמה כזו צריכה להיות מגובה בהסכם, ולא להיות מונחתת באופן חד-צדדי".

בדיקות השוואתיות שנערכו בתקופה האחרונה מראות כי הפירות והירקות בישראל אינם יקרים יותר לעומת הממוצע במדינות המפותחות (מדינות ה-OECD) - למעשה הם זולים ב-5%. עם זאת, ראוי לזכור שבישראל לא משלמים מע"מ (17%) על פירות וירקות. בנוסף, מחירי הפירות והירקות נמצאים בשנים האחרונות במגמת התייקרות דרמטית, ומחיריהם עלו ב-80% מאז שנת 2000 (מדד המחירים לצרכן רשם במהלך אותה תקופה עלייה של כ-20% בלבד). גם הפער מה-OECD מצטמצם, ואם יימשכו המגמות הנוכחיות, המחירים בישראל יהיו גבוהים ממחירי ממוצע ה-OECD תוך שנים אחדות.

האם הירקות והפירות בארץ באמת יקרים כל כך?

שר האוצר אביגדור ליברמן טען לאחרונה בכנס שערך בנק הפועלים כי מחירי הענבים בפינלנד זולים יותר מאשר בישראל, וזאת אף שאת הענבים מגדלים בישראל, בעוד שבפינלנד "מגדלים אולי דובים לבנים". בדיקה שערכה המשרוקית של גלובס בסוף השבוע האחרון הראתה כי גם אם מחירי הענבים בסקנדינביה אכן נמוכים משמעותית מבישראל (וכך גם מחירי האננס) - הרי שיש עדיין פירות לא מעטים שנמכרים בישראל במחירים נמוכים יותר מאשר המחיר הממוצע במדינות סקנדינביה

הפגנת החקלאים

הפגנת החקלאים
צילום ארגון מגדלי הפירות