דעה הפתרון המקומי ליוקר המחיה בחקלאות

תקופת הקורונה הוכיחה כי הצרכנים מעדיפים לקנות ישירות מהחקלאים - ולכן הקמת שווקי איכרים בפיקוח הרשות המקומית מהווה פתרון חסכוני ואקולוגי

גל עליות המחירים במשק הביא לעלייה דרמטית ביוקר המחייה ואיתו תוכניות הממשלה להורדת המחירים. אחת מהן היא הרפורמה בחקלאות שנמצאת בדיונים וצפויה להגיע לאישור בשבועות הקרובים. מי שנכנס לסופר לא יכול להתעלם מהעלייה במחירי הפירות והירקות, ומשפחות מעידות כי הן מוותרות על הקנייה שלהן ועל תזונה בסיסית, דבר שלא יעלה על הדעת במדינה שדואגת לתושביה.

אין ספק כי עליית המחירים דורשת טיפול שורש. מחירי המזון בישראל גבוהים ב-37% בהשוואה לממוצע מדינות ה-OECD והפער בין מחיר הירקות והפירות ברשתות לבין מה שמקבל החקלאי מגיע לעשרות אחוזים. קחו לדוגמא את הימים האחרונים, כמה שילמתם על קילו עגבנייה בסופר? 10 שקל לקילו. החקלאי קיבל 4 שקל. ולא רק עגבניות, תחשבו על השום לרוטב הפסטה? אנחנו קונים אותו ב-30 שקל לקילו שהחקלאי מרוויח עליו 11 שקל לקילו.

גורמים רבים מעורבים בתהליך השיווק והמכירה מהרגע בו זורעים באדמה ועד שהירק או הפרי מגיע לצלחת שלנו: חקלאים מגדלים את התוצרת ומוכרים אותה לסיטונאים, שמוכרים אותה לקמעונאים (סופרמרקטים), שמוכרים אותה לצרכנים. מי שסופג בסוף את המחיר הוא הלקוח והחקלאי - השותפים האחרונים בשרשרת ורווחיהם הם הנמוכים ביותר.