בשל משבר האקלים: נזקי החורף לחקלאות עלו ב-8% לכ-140 מיליון שקל

עיקר הנזקים - כתוצאה מהקור שפגע בירקות ובחיטה ומהרוחות שהזיקו לפירות הגדלים על עצים • שמוליק תורג'מן, מנכ"ל קנט שתפצה את החקלאים המבוטחים: "אין אף ענף במשק, מלבד החקלאות, הנאלץ להתמודד מדי יום עם ההשלכות הכלכליות של משבר האקלים"

140 מיליון שקל, זהו הסכום בו תפצה קנט, הקרן לביטוח נזקי טבע בחקלאות, את החקלאים בגלל נזקי מזג האוויר. זאת לאחר שהשלכות ההתחממות הגלובלית ושינויי האקלים פגעו במהלך החורף בחקלאים וביבול. מסיכום נתוני חורף 2021-2022 (דצמבר2021 - אפריל 2022) עולה כי מדובר בעלייה של כ-8% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד ובזינוק של למעלה מ-37% ביחס לחורף 2019-2020.

בקנט אומרים כי משבר האקלים ממשיך לתת אותותיו בריבוי של מקרי קיצון הגורמים לנזקים גדולים בתקופה קצרה מאוד. בקנט מעריכים כי בשנים הקרובות נמשיך להיות עדים להתגברות מקרים אלה בכל העולם, ובאזורנו בפרט.

על פי סיכום החורף של קנט, עונת 21-22 התאפיינה, בעיקר, בטמפרטורות נמוכות יחסית לממוצע הרב שנתי. בחודש דצמבר התרחשו שני אירועי סערה משמעותיים שכללו רוחות חזקות שנשבו בכל רחבי הארץ. אירועים שכאלה גורמים לנשירת פירות מהעצים או לטלטלה חזקה של הפרי על העץ וכתוצאה מכך לפגיעה הגורמת לפסילתו לשיווק. האירוע הראשון התרחש ב-8-9 בדצמבר והשני ב-20 לחודש עם תחילת מערכת "כרמל". בעקבות אירועים אלו התקבלו כ-200 הודעות נזק, בעיקר בענפי הירקות, ההדרים והאבוקדו.

רצף הימים הקרים הארוך ביותר שנמדד מאז שנות ה-90

בנוסף, חודש ינואר האחרון היה הקר ביותר מאז 2008. בקנט מציינים כי לא זו בלבד שהממוצע החודשי היה נמוך מהממוצע הרב שנתי, אלא שמאמצע ינואר היינו עדים לרצף הימים הקרים הארוך ביותר שנמדד מאז שנות ה-90. באירוע קרה שהתרחש בין ה-17 ל-19 לינואר נמדדו טמפרטורות מינימום נמוכות במיוחד שהגיעו על למינוס 5 מעלות בצפון הגולן, למינוס מעלה בהרי המרכז, בעמקי הצפון ובשפלה ולאפס מעלות בצפון הנגב. באירוע בודד זה התקבלו כ-900 הודעות נזק, ולפגיעה נרחבת בגידולי הירקות, בננות, אבוקדו, פירות ופלחה.

גפן