במקרה הטוב אנחנו בפני משבר של 5-6 שנים

ח"כ אלון שוסטר בדיון על מצב החקלאות בצפון: "במקרה הטוב אנחנו בפני משבר של 5-6 שנים" – היו"ר ביטן: נקיים דיון מיוחד שיבחן דרכים להחזרת המצב לקדמותו והשקעות בפיתוח החקלאות

נשיא ארגון המגזר העסקי: הנזקים לחקלאים נאמדים בקרוב למיליארד שקל; רשות המסים: שילמנו מקדמות של כחצי מיליארד
ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ דוד ביטן, התכנסה היום במסגרת ציון היום למען שיקום ותקומת יישובי הצפון בכנסת ולבקשת ח"כ אלון שוסטר, ח"כ עופר כסיף וחברי כנסת נוספים, דנה במצב החקלאות בצפון. ח"כ שוסטר ציין בפתח הישיבה כי במקרה הטוב אנחנו עומדים בפני משבר של 5-6 שנים. היו"ר ביטן סיכם את הדיון ואמר כי יכנס את הוועדה בנושא שוב כדי לבחון דרכים להחזרת המצב לקדמותו.
ח"כ אלון שוסטר ציין עוד, כי בשל המשבר העמוק צריך לטפל בצפון כמו שמטפלים בדרום, וקרא למשרד החקלאות לאמץ את עקרונות השיקום של הדרום גם לשיקום הצפון. ח"כ עופר כסיף הוסיף כי הדיון צריך להתמקד בפיצוי, כדי לתת מענה לחקלאים שנמצאים בפני שוקת שבורה תרתי משמע. ח"כ אפרת רייטן מרום, שיזמה את ציון היום המיוחד בכנסת, סיפרה כי הכנסת כולה התגייסה לטפל היום בענייני הצפון, ולחקלאות עדיין אין פתרון.
יו"ר הועדה ביטן שאל האם לחקלאות בצפון נדרשים דגשים שונים מן החקלאות בדרום מבחינת סיוע. נשיא ארגון המגזר העסקי, דובי אמיתי, השיב לו: "והדגשים אותם דגשים. הדרום הרבה יותר מטופל, הצפון עדיין עם 80 אלף תושבים, בחלקם חקלאים, שנותקו מהבית ומנסים באצבעות להמשיך להחזיק חלק מהשטחים. 70 אלף דונם מטעים לא מעובדים או מעובדים חלקית וזה נזק מאוד גדול של כמיליארד שקל. דיברת על ביטחון מזון על בסיס ייצור עצמי, יש מילים יפות ואני לא רואה מעשים. רשות המים הולכת להעלות את מחירי המים ולא נוכל לעמוד בזה. יש פחת גדול, יש שימוש מאוד גדול של כוחות הביטחון במים של החקלאים. צה"ל לא מחזיק את השטחים, מי שמחזיק מראש הנקרה עד הר דב זה החקלאים ולהגיד להם שמיקרים להם את המים זה בושה וחרפה".
נציג רשות האוכלוסין, משה נקש, ציין כי "שר העבודה, יואב בן צור, סיכם עם שר העבודה התאילנדי המבקר בישראל על החזרת העובדים התאילנדים לישראל. אתמול יצא מכתב לחקלאים שיכולים להגיש בקשות, וביוני יגיעו עובדים חדשים".
מנהל מחלקת הפיצויים ברשות המסים, אמיר דהן, אמר כי הרשות עובדת עם החקלאים בתאום מלא. "עשינו עשרות ישיבות עד שהגענו למתווה, והמטרה היא שמי שירצה פיצוי מהיר יוכל לבחור במסלול מהיר, ומי שירצה יוכל להגיש תביעה פרטנית. מעל חצי מיליארד שקל כבר שולמו לחקלאים במקדמות.
מנכ"לית קיבוץ מנרה, אורלי יצחק, הוסיפה: "שנות השיקום תלויות בנזק. במנרה נאלצנו לעקור 120 דונם של מטעים בני 7-8, אז אלה שנות השיקום. גיל המטע הוא גיל השיקום הנדרש. גם חוסר יכולת להיכנס לטפל בעצים זה נזק שייקח זמן לשקם".
מנכ"ל ארגון מגדלי הפירות, ירון בלחסן, אמר: "יש לנו בעיות אדירות במטעים בצפון, גיבשנו מתווי פיצוי בימים הקרובים חקלאים יוכלו להגיש בקשות אבל נכנסים לקטיף של גידולים נוספים של דובדבנים ואפרסק, וצריך לפצות גם על זה. צריך לדבר גם על רצף תפקודי. החקלאים נכנסים למטעים והם מטווחים מלבנון תחת איום ירי ישיר של נ"ט, והרבה מטעים לא מקבלים טיפול נדרש. צריך לתת מענקי נטיעות, כדי שנמשיך לייצר ולא נהייה מדינה מוטת יבוא".

דוד ביטן

דוד ביטן

צילום: קובי--גדעון-לע"מ