אפס שאריות חומרי הדברה במזון: הפרויקט הישראלי שישנה את עתיד החקלאות | פרסום ראשון

ניסוי מהפכני שערך משרד החקלאות במשך ארבע שנים הוכתר בהצלחה מסחררת - וכעת הוחלט להרחיבו. "מעריב" חושף לראשונה נתונים מאחורי הפיילוט, המעידים על הצלחת השיטה האזורית בקידום הדברה ידידותית לסביבה

זה ארבע שנים שהשירותים להגנת הצומח מפעילים פיילוט יחד עם החברה לחקלאות בגליל ובגולן בשיתוף מלא עם החקלאים, ומטרתו לקדם התמודדות אזורית עם נגעים ומזיקים.

לאור הצלחת הפיילוט שהביא לאפס חריגות של שאריות חומרי הדברה בשלל פירות, משיק בימים אלה משרד החקלאות את המודל האזורי הראשון לחקלאות סביבתית שישתרע על פני כ־32 אלף דונם בצפון ובדרום הארץ וצפוי לסייע בהפקת תובנות בנוגע לשיטות עבודה ידידותיות לסביבה ומותאמות למציאות של שינויי האקלים, במגוון נושאים.

"מעריב" חושף לראשונה נתונים מאחורי הפיילוט, המעידים על הצלחת השיטה האזורית בקידום הדברה ידידותית לסביבה. מנתוני משרד החקלאות עולה כי הפיילוט הביא לירידה של 80% בכמות הריסוסים האוויריים מאז 2018 והחלפתם במלכודות ובטיפול נקודתי בהתאם לנדרש.

בתוך כך, בדגימות חומרי הדברה שנלקחו במסגרת הפיילוט נצפית ירידה מתמשכת בכמות שאריות חומרי ההדברה. כך, בשנת 2018 אותרו 15 חריגות מתוך 176 דגימות (11%) שאותרו בגידולי רימונים, נקטרינות, משמשים, ענבים ותפוחי עץ. נכון לשנת 2022 נתון זה עומד על 0 שאריות חומרי הדברה וזאת הודות למעבר לשיטות הדברה ביולוגיות.