אלפי דונמים של עגבניות ניזוקו עקב השרב - גם ענף הפירות ומגדלי העופות עלולים להיפגע

עומס חום וטמפרטורות מעל 40 מעלות גורמות לנזק בענפי החקלאות. ענף הפירות עדיין מתמודד עם נזקי החורף האחרון ועלול להיפגע עוד יותר עקב גלי החום. כמו כן, גם ענף מגדלי העופות נמצא בסכנה:

"במצב של עומס חום כבד, הטמפרטורה בבתי האימון עלולה לעבור את ה-33 מעלות צלסיוס, סביבה שמהווה סיכון ממשי לבריאות העופות ואף עשויה להיות קטלנית"

כבר בחודש יולי הופיעו גלי חום כבדים עם טמפרטורות מקסימליות גבוהות מהממוצע הרב שנתי ב-0.5 עד 3 מעלות וטמפרטורות מינימליות גבוהות ב-1 עד 4 מעלות. המגמה של עומס חום וטמפרטורות מעל 40 מעלות נמשכת בימים האחרונים וצפויה להימשך לפחות עד אמצע חודש אוגוסט.

ענף הפירות שנמצא בשיא עונת קטיף התפוח, האגס, הליצ'י והמנגו ועודנו מתמודד עם נזקי החורף האחרון, עלול להיפגע עוד יותר עקב הימשכות גלי החום הנוכחיים. לדברי ירון בלחסן, חקלאי ומנכ"ל ארגון מגדלי הפירות בישראל, "טמפרטורות גבוהות מהממוצע, במיוחד בעונת הקיץ עלולות לגרום ל'התבשלות' הפירות, בעיקר בגלעיניים כמו שזיף, אפרסק ונקטרינה. החום הכבד מאיץ את ההבשלה ועלול לגרום להתרככות של הפירות על העץ ולמכות שמש קשות הנראות על הפרי. גלי החום עלולים להביא לעיכוב בקבלת צבע בזנים מסוימים של התפוח, נזק המתבטא בעיקר באופן חיצוני, אך במקרים קיצוניים, הבשלת יתר של פרי תפגע באיכותו, פציחותו, מרקמו וכן בכושר האחסון שלו, כמו גם הבשלה שאינה אחידה על העץ ופגיעה בגודל הפרי, בשל חוסר גדילה בזמן גל החום", אומר בלחסן ומוסיף: "גלי החום אותם אנו חווים כעת מגיעים לאחר חורף שהתאפיין גם הוא בטמפרטורות גבוהות וכמות משקעים ממוצעת, עם מעט מאוד ימי גשם וחוסר במנות קור, שהינן הכרחיות לעצי פרי הנשירים (תפוח, דובדבן, משמש וכד'), על מנת להתעורר מתרדמת החורף, לפרוח ולהניב פרי בצורה מיטבית. בנוסף, חודש ינואר היה חם במיוחד והביא לשינויים בזמני הפריחה, שהתאפיינו בימים סגריריים וגשם לפרקים (במרץ), דבר שמנע משלב החנטה (התפתחות הפרי) להתקיים כנדרש. כבר אז ראינו את ההשפעה השלילית של ההתחממות הגלובלית על ענף הפירות, שכן החורף האחרון הביא בסופו של דבר לירידה חדה בכמות היבול של פירות הקיץ בכ- 40% לפחות ביבול האגס, משמש, אפרסק ונקטרינה ובאחד הפירות האהובים ביותר על הציבור הישראלי - הדובדבן".

חיה רק יהלום, מנהלת מו"פ צפון במכון המחקר מיגל, אומרת כי השרב הנוכחי והטמפרטורות הגבוהות עלולות לגרום למכות חום, עם תוצאות קשות של פחיתה ביבול,  והפרי שיקבל מכת חום עלול להיות פסול לשיווק. בנוסף, עלול החום לגרום למצב בו זני פירות מאוחרים ינשרו מהעץ טרם הבשילו כראוי ויגרמו לפחת נוסף. במו"פ צפון נערכים כבר מספר שנים לקראת משבר האקלים הגלובלי והעלייה בטמפרטורות. בשנים האחרונות מאוקלמים זנים חדשים של פירות, עמידים לחום, של משמש, אבוקדו, תפוחים ועוד והחברה לפיתוח הגליל מקדמת כניסה של ענפי גידול חקלאיים נוספים לאזור הגליל ועמק החולה, כמו שקד וחרוב, העמידים לחום ולמיעוט במים.

עגבניות

עגבניות