אין מי שיאסוף את האבטיחים - והמחירים עלולים לזנק: "במשרד החקלאות לא עונים"

בשדות האבטיחים במושב רוויה, שבמועצה האיזורית עמק המעיינות, מנסים לעמוד בקצב האסיף אבל פשוט לא מצליחים.

שרלי רביבו, הבעלים של "רביבו יהודה וחקלאות ונכסים בע"מ", מגדל 500 דונם אבטיחים. "אנחנו נמצאים בשיא עונת האבטיחים וצריכים פועלים מקצועיים", מסביר רביבו, שעונת האסיף אצלו מתחילה מאמצע מאי ועד אמצע יוני. "זה לא שאני יכול להביא פועל או שניים על הדרך. הפועלים שלנו הם פועלים קבועים שמכירים את העבודה. וזו עבודה קשה מאוד. אנחנו מגיעים למצב שזה זמן אסיף ואין לנו פועלים. פשוט אין. אנחנו רואים את השדות מלאים באבטיחים. למזלנו יש כרגע מזג אוויר נוח. אבל אם יגיע מזג אוויר קיצוני, אפילו ליום אחד, זה יכול לשרוף לנו את כל השטח".

בישראל מגדלים 140 אלף טונות אבטיחי מאכל, והאסיף נחשב לעבודה קשה הדורשת מיומנות גבוהה. מגדלי האבטיח מסתמכים על עובדים פלסטינים, ולא מקבלים מכסות לעובדים תאילנדים.

יו"ר ענף הירקות במועצת הצמחים, מאיר יפרח, אמר כי "לחקלאים יש צרות לפי התור. עכשיו זו הצרה של מגדלי האבטיחים. הם בונים על עובדים מהשטחים, שכן אין להם מכסות של עובדים תאילנדים. אבל לעובדי השטחים לא נותנים להיכנס. היו חקלאים שהבריחו שב"חים ונתפסו. כמובן שלא תפקידי להגן על עבריינים. אבל יש כ-15 מגדלים ללא פתרון. האבטיח נשאר בשטח, ובסופו של דבר הצרכן ישלם יותר. הפועלים אינם והחקלאים מול שוקת שבורה. אני מנסה למצוא פתרונות מול משרד החקלאות. אבל אף אחד לא עונה לי".