אושר: פיצוי מלא לכל העסקים בגולן ובגליל העליון ממאי עד אוגוסט

אחרי הלחצים מבעלי העסקים שלא היו זכאים לפיצוי משום שאינם צמודים לגבול,

ועדת הכספים אישרה את הרחבת המתווה כך שייתן מענה לכל העסקים שנפגעו בגולן ובגליל העליון בין מאי לאוגוסט. בוועדה דרשו להחיל את המתווה החדש מינואר: "חייב להיות שיפוי גם על החודשים הקודמים, אנשים שם קורסים"

אחרי הביקורת על כך שלא כל העסקים בצפון כלולים במתווה הפיצויים, ולאחר ששר האוצר הודיע על המתווה החדש, היום (ד') אישרה ועדת הכספים של הכנסת את תקנות מס רכוש קרן פיצויים החדשות עבור החודשים מאי-אוגוסט, המעניקות פיצוי מלא לכלל העסקים ביישובי הצפון בגין נזקים שנגרמו להם בעקבות המלחמה. מדובר בעסקים הממוקמים ביישובי קו העימות, גם אלה שלא פונו, יישובי רמת הגולן ויישובי הגליל העליון.

לדרישת הוועדה הוארכה תקופת הזכאות גם לחודשים יולי-אוגוסט, לאחר שבתקנות המקוריות שהביאה רשות המיסים נקבע כי הפיצוי יינתן בגין החודשים מאי-יוני בלבד. הארכה שאושרה לדרישת הוועדה תחול גם על יישובי קו העימות והישובים המפונים שכבר זכאים למסלול המחזורים.

בשבועות האחרונים הופעל לחץ גדול על האוצר להכליל גם עסקים שאינם עסקי תיירות ושאינם צמודי גדר במתווה הפיצויים המלא בצפון. זאת לאחר שעסקים כמו מסעדות למשל ביישובים שאינם סמוכים לגבול, לא זכו לפיצוי כלשהו, על אף שהם סובלים מירי בלתי פוסק לכיוונם ומהיעדר הכנסות בשל המצב הביטחוני העגום.

שי אהרונוביץ, מנהל רשות המיסים, מסר : "קרן הפיצויים ברשות המיסים בוחנת באופן תמידי את הצורך בפיצויים לעסקים באזורים ובענפים שנפגעו באופן מיוחד וממושך זאת לצד הטיפול האינטנסיבי במאות אלפי תביעות הפיצויים שהוגשו ע"י בעלי עסקים ועבורן שולמו עד כה כ-14.4 מיליארד שקל. בימים הקרובים, לאחר היערכות פנימית, נודיע לעסקים ברמת הגולן ובגליל העליון על האפשרות להגיש תביעות לחודשים מאי יוני".

בנוסף, בוועדת הכספים דרשו ממשרד האוצר לערוך בדיקה מחודשת לעניין הרחבת הפיצויים לאזורים אלה גם בגין חודשי עבר, וכן לבחון את המצב באזורים נוספים בצפון שאינם בקו האש לרוב, אך סובלים מפגיעה קשה בעסקיהם. כן ביקשה הוועדה מענה ממשרד האוצר לעניין הארכת מענק עידוד עבודה.

יוראי מצלווי, סמנכ"ל משרד האוצר: "המתווה החדש פותר מבחינתנו הרבה מאוד בעיות, הן בסוגיית הדרוזים שיכנסו כלל הישובים, הן בסוגיית המסעדות, בצפת וישובים נוספים, לאחר שעד כה הוגבלו חלק מהפיצויים רק לעסקי תיירות. זה נותן לכלל העסקים באזורים אלה מסלול מחזורים מלא".