אבוקדו מחשמל: חקלאות סולארית היא הדבר הבא

כשמדברים על אנרגיות מתחדשות, שימוש משותף בקרקע הוא צורך השעה. ומה טוב יותר מלשלב חקלאות ואנרגיה סולארית באותו השטח? הבטחה של חשמל נקי וביטחון תזונתי לצד השבחת החקלאות שמאפשרת גם לגדל משמש וליצ'י מחוץ לעונה, גם להשביח עגבניות וגם לפשט גידול אבוקדו

יעדי המעבר לאנרגיות מתחדשות מחייבים את ישראל להקים פרויקטים סולאריים רבים, אך כמדינה קטנה וצפופה, לא ניתן להקצות די קרקעות לפרויקטים מסוג זה. הפתרון טמון בשימוש משותף בקרקע - הצבת פאנלים סולאריים על גגות, מאגרי מים, מטמנות וחלקות חקלאיות. בניגוד לשאר הדוגמאות, הקמת פרויקט סולארי מעל חקלאות דורשת מומחיות כפולה - הן בפן החקלאי והן בפן הסולארי, וכשעושים זאת נכון - שני הצדדים יוצאים מורווחים.

בגדול, אנחנו מסתכלים על הפרויקט בשני אופנים: גידול חקלאי בקומה תחתונה וקיום של מערכת סולארית המספקת אנרגיה מתחדשת בקומה העליונה", אומר עובד יבין, מנהל תחום אגרו ומים בקבוצת "דוראל". "הקונסטרוקציה הסולארית הזאת מאפשרת לנהל חקלאות טובה יותר ויוצרת מצב של Win-Win: שימוש יעיל במשאבי הקרקע, חקלאות איכותית יותר בזכות טכנולוגיות מתקדמות - וייצור חשמל באותה יחידת השטח ממש. למעשה, שני הסגמנטים - חקלאות ואנרגיה סולארית - מתמודדים על אותם המשאבים: קרקע ושמש. האתגר הגדול הוא איך לגרום לשניהם להגיע ביחד - וזו ההתמחות שלנו. אנחנו מפתחים ומדייקים שיטות גידול והשקייה, סוגי גידולים ופרוטוקול גידול שלם שיודע לעבוד עם מערכת סולארית: הכנת הקרקע, תכנון חקלאות משולב בתכנון סולארי, הקמה משותפת של המערכת החקלאית והסולארית וניהול שוטף לאורך השנים של חקלאות למטה וחשמל למעלה. כך, ינוצל כל הפוטנציאל האפשרי שטמון ביחידת השטח, יחסכו משאבים, תתקבל תפוקה גדולה יותר ויסופקו ביטחון תזונתי לאזרחים וביטחון כלכלי לחקלאים. בונוס משמעותי נוסף הוא קבלת שטחים גדולים לייצור חשמל שלא יועדו לכך קודם לכן".