הממשלה דחתה העברה של 10 מיליארד ש"ח לפיתוח עוטף עזה; ראשי רשויות: "נראה אותם רק במצגות"

הממשלה צפויה לאשר ביום ראשון החלטה שכוללת רק תקציבי שיקום של 8 מיליארד שקלים עד 2027 | מרבית התקציב, שמיועד לפיתוח, ובין השאר לקידום תעסוקה, מיזמי חקלאות ותשתיות תחבורה, יידרש להחלטות ממשלה עתידיות

הצהרות לחוד, מעשים לחוד: 10 מיליארד שקלים שהובטחו לפיתוח תוכניות כלכליות בעוטף עזה, ובהם קידום תעסוקה, מיזמי חקלאות, תשתיות תחבורה ועוד – הוצאו מההחלטה שהממשלה צפויה לאשר ביום ראשון, ויידרשו להחלטות ממשלה עתידיות. ההחלטה תיגע רק לשיקום העוטף בהשקעה של 8 מיליארד שקלים עד סוף 2027. ועדת הכלכלה של הכנסת דנה בהחלטה לראשונה היום (חמישי).

"כספי הפיתוח נמצאים על עץ גבוה מאוד", אמר יוסי קרן, מ"מ ראש מועצת שער הנגב. לדבריו, הממשלה היא שמובילה את ההפרדה בין השיקום לפיתוח, מטעמים פוליטיים של חיסכון בהוצאות. "יש פה בלוף. את כל הכסף נראה רק במצגות. אני שומע זמירות מאגף התקציבים באוצר שיש מלחמה בצפון. אני משוכנע שיהיו בעיות".

דודי אלון, מ"מ ראש מועצת אשכול, טען שההפרדה בין התקציבים מקוממת, לא נידונה מראש עם ראשי המועצות במפגשים עם מנהלת תקומה, ומקצצת את ההחלטה שהממשלה עצמה הבטיחה. "צריך להסתכל על המשוואה הפוך – במצב שבו נמצא העוטף היום, בלי פיתוח אין שיקום", אמר אלון. "עתיד התעסוקה בעוטף צריך עוגנים כלכליים כבר עכשיו. אנשים צריכים אופק – את הביטחון הצבאי אף אחד לא יכול לתת בוודאות. אם לא יהיו תמריצים כלכליים משמעותיים, לא תהיה סיבה לאף תעשיין לבוא לחבל שלום".

מוריה ברוט, ראש יחידת תעסוקה ועסקים קטנים במנהלת תקומה, ניסתה להגן על ההפרדה, והדגשיה שביום ראשון תובא החלטה על הסכום הכולל של 18 מילארד שקלים, אך תקציבי הפיתוח הותנו להחלטות ממשלה עתידיות: "ההחלטה מתייחסת להקצאה על פני חמש שנים ואינה מחייבת הכול בפעם אחת. אני מקווה שנצליח לממש את כל התוכניות שאנחנו מתכננים".